Det amerikanske kreftinstituttet har nylig funnet ut at risikoen for
prostatakreft ble kraftig redusert hos menn som spiser tomatbasert mat to eller
flere ganger i uka. Den såkalte middelhavsdietten
får spesiell omtale. Nå ser det ut til at nordmennene følger i
sør-europeernes fotspor. Aldri før har vi spist så mye tomater som nå.
På få år er utvalget av tomater økt enormt her til
lands. I de største byene kan forbrukerne velge mellom 10-15 typer, uansett
årstid. Og salget av tomater stiger stadig. I fjor kjøpte vi 23 600 tonn
tomater, mot 18 700 tonn i 1992.
– Særlig den lille cherrytomaten har tatt folk med
storm. Bare det siste året er salget nesten tredoblet, til 550 tonn. Folk
spiser den som snacks, sier innkjøper Kim Ask i BAMA. Han forteller at i den
norske sesongen spiser vi nesten 10 000 tonn ferske, norske tomater.
Virker kreftforebyggende
Tomaten, uansett i hvilken form, regnes som den beste kilden den effektive
antioksidanten lykopene. Også etter hermetisering beholder denne antioksidanten
sine gode egenskaper. Forskerne mener at lykopene, i tillegg til å redusere
faren for prostatakreft, også virker positivt mot høyt blodtrykk og diabetes.
– Antioksidanter forhindrer skade på celler som
oppstår fordi vi lever i en oksygenholdig atmosfære. Oksygen er i
utgangspunktet skadelig, selv om vi ikke kan leve uten. Kroppens celler lager
antioksidanter selv, men i tillegg trenger vi å få tilført flere gjennom
kostholdet. En av de mest kjente er vitamin E, sier Jan Øivind Moskau ved
Institutt for ernæringsforskning ved Universitetet i Oslo.
– Forskning har påvist klare sammenhenger mellom
høyt inntak av antioksidanter og redusert risiko for kreft, og hjerte- og
karsykdom. Det hjelper lite å isolere én og én antioksidant og spise dem som
tabletter, kroppen trenger den miksen som er i kostholdet. Følger man norske
helsemyndigheters råd om fem enheter frukt og grønnsaker om dagen, får man i
seg riktig mengde av disse stoffene, sier Moskau.