Trening når man er gravid

Er det sunt å trene med en baby i magen?

Ja. I dag anser man det for best og mest naturlig at den gravide kvinnen fortsetter med å mosjonere under hele graviditeten, så lenge graviditeten forløper normalt.

Skånsom, regelmessig mosjon betyr at du får mindre plager med musklene, magen og tarmene, leddene, leddbåndene og blodomløpet.

Hvis du beveger deg er det også lettere å holde den anbefalte vektøkningen på ti til tolv kilo under graviditeten, og det gir deg mer krefter og bedre kondisjon under selve fødselen.

Husk imidlertid på at du trenger hvile innimellom når du er gravid. Legg deg ned en eller to ganger om dagen med føttene høyt og slapp ordentlig av.

Kombinasjonen av hvile og mosjon under graviditeten hjelper deg til bedre velvære.


Kan jeg fortsette med hvilken som helst idrett?

Vanlig idrett kan du fortsette med i en tilpasset form. Det vil si :

Unngå hard trening. Du skal ikke få det ubehagelig. Stopp alltid hvis du føler deg dårlig.

Treningspulsen bør ikke overstige 140-145 slag/minutt, ellers kan du overbelaste hjertet.

Under graviditeten må hjertet pumpe rundt en større mengde blod enn ellers. Hjertet skal også pumpe den økte blodmengden gjennom morkaken.

Vær forsiktig med krevende strekkøvelser siden alle ledd og leddbånd er mye mer tøyelige enn ellers på grunn av graviditetshormonene. Grunnen til at hormonene gjør ledd og leddbånd tøyelige, er en forberedelse til selve fødselen der bekkenet skal kunne gi etter og åpne seg for barnets hode.

Drikk rikelig før, under og etter treningen. Du svetter mer når du er gravid, og du trenger derfor mye væske for ikke å føle deg dårlig.


Hvilke idrettsformer bør du unngå?

Noen idrettsformer anbefales ikke under graviditeten, da sammenstøt eller harde taklinger kan skade deg eller fosteret. Idrettsformene som bør unngås er :

Andre former kan være skadelige fordi de ved for stor belastning av kroppen og hjertet utsetter barnet for stress og deg selv for ubehag. Det er :


Når er mosjon usunt for deg som er gravid?

Bruk alltid sunn fornuft og kjenn etter om du føler ubehag eller får andre symptomer. Hvis dette skjer skal du stoppe umiddelbart. Hvis ubehaget eller symptomene fortsetter, skal du kontakte lege eller jordmor. Hvis du får blødninger, skal du straks kontakte lege eller jordmor. Stopp treningen hvis du:


Er det noen former for mosjon som er skånsomme?

Svømming:
Det er skånsomt og likevel effektivt å svømme. Hvis du ikke har svømt før, bør du begynne langsomt med å svømme rolig i ca. fem til ti minutter de første tre gangene. Deretter kan du rolig øke til 20 minutter med alminnelig tempo to til tre ganger i uken.

Svømming i vann som har temperaturer på mellom 18 og 25 grader anbefales.

Når du er gravid skal du ikke gå i boblebad eller sitte i varmt vann. Høye temperaturer kan være skadelig for barnet, og selv kan du få soppinfeksjoner i skjeden.

Det er mange bakterier og soppsporer i disse bassengene og motstandskraften din overfor dem er nedsatt når du er gravid. Dette er fordi syrebalansen i skjeden endres under graviditeten på grunn av hormonene.

Gåturer:
Gåturer i raskt tempo i 30 minutter to til tre ganger om uken er også en nyttig og effektiv måte å holde kroppen i form på. Hvis du har problemer med beina, kan du sykle i stedet for å gå. Du skal imidlertid snakke med lege eller jordmor om dette hvis du har problemer med bekkenløsning.


Hvorfor skal jeg mosjonere når jeg er gravid?

Grunnen til at tilpasset mosjon anbefales under graviditeten, er at kroppen blir mye sterkere og smidigere hvis den holdes i form. Du får også færre plager fra muskler, ledd, leddbånd, mage, tarm og kretsløp. Dessuten blir det lettere for deg å holde deg innenfor den anbefalte vektstigningen.

Husk også at en fødsel er hardt fysisk arbeid. Det krever krefter å presse ut et barn, spesielt dersom du føder for første gang eller hvis det går flere år mellom fødslene dine. Det er derfor lurt både for deg og barnet ditt å være i god form til fødselen.

Hvis du er i tvil om det er bra for deg å mosjonere, kan du snakke med lege eller jordmor om det før du setter i gang.


Etter et opplegg av Christel Bech, sykepleier





Relevante artikler