Nettdoktor.no  








 


Hælspore

Hva er en hælspore?

Hælspore er resultatet av lang tids feilbelastning av de store seneflatene under fotsålen. Dette forårsaker smerter i hælen. I et forsøk på å reparere gjentatte småskader i senen begynner kroppen å avleire kalk der hvor senen hefter til hælbenet, og etterhvert utvikles et lite kalkhorn på hælen som man kaller hælspore. Hælsporen er altså sluttproduktet fra en langvarig prosess. Denne prosessen er det mulig å avbryte, slik at hælsporen slett ikke utvikles.

Hvordan får man hælspore?

Hver gang du tar et skritt, skal én av hælene dine kunne klare belastningen av hele kroppen. Under bevegelse blir denne belastningen opptil 20 ganger din egen kroppsvekt. Belastningen dempes av en fettpute under hælen og av et stort senebånd under fotsålen.

  • Hvis en idrettsutøver ikke varmer opp godt nok, eller en person med et stillesittende arbeid kaster seg ut i voldsomme atletiske utfoldelser hver helg, kan disse personene overanstrenge sine leggmuskler og akillessener. Disse strukturene hefter seg også på hælbenet, og ved overbelastning av akillessene og leggmuskler vil det oppstå et ekstra trekk på fotsålens senebånd og fotsålens muskler. Overbelastningen kan resultere i overstrekning, betennelse (steril inflammasjon) og sågar små brudd på senebåndet.
  • For å beskytte det skadde senebåndet trekker fotsålens muskler seg sammen hver gang du setter deg ned, sover eller på en annen måte hviler benene. Dette kan merkes ved at smertene i hælen forsvinner. Men når du reiser deg opp igjen, spesielt etter en natts søvn, vender smertene tilbake for full styrke. Nye bevegelser eller anstrengelser kan resultere i flere små revner i senen.
  • For å kompensere for de gjentatte ødeleggelsene av senen, vil kroppen prøve å reparere den på samme måte som den ville reparere en knekt knokkel, nemlig ved å pakke den inn i kalk. Resultatet av denne prosessen er en liten utvekst på hælbenet, en hælspore.
  • Men det er viktig å være klar over at det ikke er hælsporen som er skyld i smertene. Hælsporen er kun resultatet av en langvarig overbelastning av fotsålens senebånd.

Hva er tegnene på overbelastning av fotsålens senebånd og hælspore?

  • En skarp, stikkende smerte under eller på innsiden av hælen.
  • Smerten bedres typisk under hvile, men forverres når du reiser deg igjen. Det er som regel særlig uttalt når du står opp om morgenen.
  • Smertene forverres ved gange på hardt underlag og ved langvarig gange med ekstra vekt (tung ryggsekk osv.). Smertene kan være så voldsomme at det blir problematisk å arbeide.
  • Det er som regel mest uttalt hos overvektige, middelaldrende personer. Dette henger sammen med at den støtdempende fettputen under foten skrumper med alderen og blir til sist redusert til nesten ingenting.

Hvem er særlig utsatt?

  • Overvektige personer.
  • Middelaldrende personer.
  • Helge-atleter.
  • Personer med en feilstilling i foten (over-pronering), som ikke er blitt rettet.

Gode råd

  • Tilstanden skal behandles før det utvikles en hælspore. Du kan faktisk gjøre en hel del selv.
  • Idrett skal IKKE gjøre vondt før det gjør godt.
  • Ta deg tid til oppvarming og til å kjøle ned i forbindelse med dine atletiske utfoldelser og bruk god tid på å strekke musklene og leddene før og etter løpeturen.
  • I stedet for å løpe 60 km i helgen, er det bedre å løpe en kortere strekning hver dag. Overvurder ikke evnene dine, men planlegg et passende løpeprogram som gir kroppen din tid til å utvikle seg i takt med belastningen.
  • Merker du hælsmerter etter helgens aktiviteter er det et signal på at du overanstrenger leddbåndene dine.
  • For å hjelpe tilhelingsprosessen på vei kan du benytte RICE-prinsippet på hælen: Hev benet, ha is på hælen og slapp av! Ikke flere løpeturer før tilstanden har roet seg ned.
  • Invester i skikkelige sko, både til hverdag og fritid, men husk at selv om det er dyrt og utstyrt med mange flotte finesser, er det ikke sikkert at det er det riktige for deg. Det er viktig med en god hælstøtte og en avlastende pute under hælen. Har du en liten feilstilling bør du få denne korrigert, enten med spesielle sko eller bare med et innlegg.
  • Gå ned i vekt dersom du er overvektig.

Hvordan stiller legen diagnosen "overbelastning av fotsålens senebånd" (plantar fasciit) og hælspore?

  • Diagnosen stilles vanligvis utfra sykdomsbildet.
  • For å bekrefte diagnosen og utelukke andre årsaker til hælsmerter (som f.eks. fremmedlegemer og gikt) kan legen ordinere andre undersøkelser, f.eks. røntgenbilde av hælen.

Hvordan er prognosen?

  • Ubehandlet kan vedvarende overbelastning av fotsålens senebånd resultere i voldsomme smerter, som kan gjøre det vanskelig å overkomme hverdagen.
  • Ved å unngå at tilstanden utvikles, eller ved å gå inn tidlig i forløpet og korrigere den allerede oppståtte skaden, vil du kunne leve et fullstendigt normalt liv.

Hvordan behandles overbelastning av fotsålens senebånd og hælspore?

I tidlige stadier vil behandlingen forløpe noenlunde som skissert under "gode råd."

Lege din vil videre kunne hjelpe med bl.a. teiping av ankelen for å avstive denne og gi hælen ro, korrekte sko, innlegg, smertestillende og hevelsesdempende behandling osv.

Har det utviklet seg en hælspore, kan kirurgi være aktuelt. Man fjerner hælsporen og utfører evt. kirurgisk avlastning av fotsålens senebånd. Men dette er absolutt ikke noen mirakelkur. Behandlingen skal settes inn FØR det utvikles en hælspore.

Etter et opplegg av Flemming Andersen, lege. Skrevet i 2000.




Artikkel:      Nettdoktor:




Relevante artikler


 
 
Innholdet på NettDoktor.no er utelukkende til informasjonsbruk. Opplysningene skal ikke brukes som basis for å stille diagnoser eller fastsette behandling.

© Copyright 1999 - 2014 NettDoktor.no